شهرداری رشت
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
به سایت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری رشت خوش آمدید
اهمیت سیستم برق در ساختمان ها و خطر آتش سوزی/آتش نشانی رشت 1401/09/28
اهمیت سیستم برق در ساختمان ها و خطر آتش سوزی/آتش نشانی رشت
 
 

 لینک آپارات

 
برق و انرژی الکتریکی امروزه یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی انسانهاست و تقریباً همه وسایلی که در زندگی مورد استفاده قرار می گیرند به نوعی با برق در ارتباط هستند. ورود این انرژی به یک ساختمان و توزیع مناسب آن برای استفاده تمام وسایل برقی یکی از مسائلی که در ساختمان سازی می بایست بسیار مورد توجه قرار گیرد. حتی بعد از اینکه ساخت یک ساختمان به اتمام رسید و افرادی در آن ساکن شوند باز هم می بایست به اصول اولیه ارتباط با وسایل الکتریکی آگاهی لازم را پیدا کرده و با استفاده صحیح از این وسایل خطر اتفاقات ناگوار را برای وسایل الکتریکی یا کل خانه را به حداقل برسانند.

ریسک ها و خطرات برق و انرژی الکتریکی

-گاهی به دلایل مختلف وسایلی در خانه استفاده می شود که بالاتر از توان الکتریکی سیم کشی ساختمان بوده و داغ کردن آن ها گاهی باعث آتش سوزی می شود.

-استفاده از اتصالات نامرغوب مثل دوشاخه یا پریز بی کیفیت می تواند باعث داغ شدن و ذوب شدن آن ها و اتصال برق و آتش سوزی شود.

-استفاده از وسایل برقی در کنار اتصالات و شیر فلکه گاز هم می تواند باعث آتش سوزی در خانه شود.

-روشن ماندن برخی از وسایل مثل کولر، تلویزیون، و ... در زمانی که در خانه حضور ندارید، خطر اتصال برق و آتش سوزی را به شدت افزایش می دهد.

-در بسیاری از خانه ها و ساختمان ها از سه راهی یا سیم های رابط استفاده می شود که روی زمین رها شده اند و احتمال اینکه به دلیل فشار دیگر وسایل روی آن ها روکش سیم از دست رفته و باعث اتصالی شود بالاست.

کاهش خطر ناشی از برق و زیان مالی ناشی از آتش سوزی بر اثر برق

همانطور که در بالا اشاره شد، برخی از دلایل ساده در سیستم برقی یک ساختمان می تواند باعث آتش سوزی در ساختمان شده و خسارت بزرگی را به جان و مال افراد وارد کند. در اینجا برخی توصیه های ایمنی برای استفاده بهتر از وسایل برقی و سیم کشی و شبکه برق ساختمان را برای شما یادآوری می کنیم:

-دستورالعمل های استفاده از یک دستگاه برقی را به دقت مطالعه کنید. در برخی از آن ها وسایل و اتصالات لازم برای دستگاه و همچنین ولتاژ و توصیه های ایمنی برقی در این زمینه ذکر شده اند.

-از قرار دادن سیم های برقی روی وسایل داغ خودداری کنید.

-به صورت دوره ای تمام سیم های برق و اتصالات، لامپ ها و کلید و پریز ها و کنتور و فیوز برق را کنترل کنید. مطمئن شوید که همه آن ها کار می کنند و همچنین اگر بیش از حد داغ شده اند این هشداری برای شماست که سیستم برق کشی ساختمان معیوب است.

-در زمان وقوع طوفان و صاعقه، سعی کنید دوشاخه وسایل برقی غیرضروری مثل تلویزیون، کامپیوتر، رادیو، شارژر های دستگاههای الکترونیکی را از پریز برق خارج کنید.

-وسایل گرمایشی برقی را به دور از پرده یا هر ماده قابل اشتعال دیگری قرار دهید.

-از اتصال وسایل برقی بیش از حد به یک پریز با استفاده از رابط خودداری کنید. مخصوصاً اگر وسایلی با مصرف بالا مثل مایکروفر، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، سشوار و ... هستند. جریان بالای عبوری از سیم های برق باعث گرم شدن و ذوب شدن روکش آن ها می شود. و شاید پریز اتصالی کند.

-مراقب شیطنت ها و کنجکاوی های کودکان خود در زمینه پریز ها و اتصالات برقی باشید. می توانید از درپوش های مخصوص برای پریز برق استفاده کنید.

-از لوازم بی کیفیت در ساختمان استفاده نکنید. گاهی دیده شده که یک سیم ساده یا پریز می تواند آتش سوزی مهیبی ایجاد کند. ضمن اینکه این وسایل معمولاً عمر کوتاهی دارند و با تعویض چند باره آن ها در نهایت مبلغ بیشتری هم پرداخت خواهید کرد. بنابراین هر چند امکان دارد مجبور به پرداخت هزینه های بالاتری باشید، اما با خرید سیستم برقی با کیفیت بالاتر، هم اینکه مدت طولانی تری از آن استفاده می کنید و هم اینکه خطراتی مثل آتش سوزی را بر اثر کیفیت پایین اتصالات برقی کاهش می دهید. همینطور اگر قصد احداث ساختمان را دارید، حتماً در این مورد با پیمانکار برق یا پیمانکار کلی ساختمان در زمان عقد قرارداد، در مورد کیفیت بالای سیستم برقی ساختمان صحبت کنید و به توافق برسید.

 

-اگر با علائمی نظیر گرم شدن بیش از حد وسایل یا اتصالات و سیم ها، کند شدن، سوختن یا خراب شدن موتور وسایل برقی، قطع شدن فیوز یا مدار مواجه شدید حتماً از یک برق کار حرفه ای برای بررسی سیستم برقی ساختمان خود کمک بگیرید. چرا که اینها علائمی هستند که نشان می دهند نقصی در سیستم برقی ساختمان وجود دارد که یا باعث خرابی وسایل شما خواهد شد یا باعث خطراتی نظیر برق گرفتگی، یا آتش سوزی.

-در صورتی که قصد مسافرت دارید، حتماً کلیه وسایل غیرضروری را از برق بکشید. و اطمینان حاصل کنید که به جز مواردی مثل یخچال فریزر بقیه از مدار خارج شده اند.

 
 
تعداد بازدید: 2523
هدف شهرداری ، ارائه خدماتی موِثر در راستای بهبود و توسعه شهری است
Powered by DorsaPortal